Błąd (error) http 404, a pozycje w Google

Dostępność strony / witryny a pozycje w Google

Nie od dzisiaj wiadomo, że pozycje w wyszukiwarce Google zależą od wielu czynników. Oprócz linkowania, optymalizacji i bogatych treści itp. ważną rolę Google przypisuje do szybkości ładowania strony i jej dostępności dla użytkowników. Tym drugim aspektem zajmiemy się dzisiaj, aby dokładnie przybliżyć Wam, co dzieje się, gdy przez pomyłkę, przypadek, czy też celowe działanie osób trzecich dana podstrona, czy też cała witryna nie jest dostępna dla użytkownika.

Popularne i niechciane 404

Błąd 404 a dokładnie HTTP 404 lub Not Found pojawia się w momencie, gdy użytkownik sieci Internet prosi nasz serwis o pokazanie mu treści, czy pliku, których to serwer nie jest w stanie odnaleźć w swoich zasobach. Wyświetlona zostaje użytkownikowi wtedy strona z komunikatem, że serwer nie odnalazł tego, o co został proszony i najczęściej poniżej znajdują się linki do podstron w witrynie, na które użytkownik powinien się udać w pierwszej kolejności lub wyszukiwarka, jak na załączonym obrazku.

Błąd 404 a seo i pozycje witryny
Przykładowy błąd 404

Najczęstsze przyczyny pojawianie się błędu 404

Przyczyny mogą być rozmaite, jednak do tych najczęściej spotykanych możemy zaliczyć:

  • usunięcie treści lub i serwisu
  • zgaszenie publikacji artykułu / strony (szkic lub prywatny), analogicznie produkt w sklepie internetowym
  • literówka w adresie url
  • przeniesienie treści / strony pod nowy adres np. z /diagnosta-samochodowy-jak-zdobyc-uprawnienia/ na /diagnosta-uprawnienia/
  • błędy w pliku .htaccess

Są to błędy, które zdarzają się niezależnie od projektu, pomysłu czy biznesu. Zdarzają się one w każdej firmie, a najczęściej występują w przypadku:

  • zapomnienia
  • pomyłki
  • niedogadania się działu IT z innym działem
  • ingerencji firmy zewnętrznej
  • poprawki w projekcie
  • subiektywnej reakcji edytora

To, że dany błąd pojawia się w naszej witrynie nie jest powodem do niepokoju, o ile dość szybko zlokalizujemy jego przyczynę i postaramy się go naprawić, natomiast o samym naprawianiu będzie w osobnym artykule.

Wymuszamy błąd 404

Żeby zademonstrować Wam jak niekorzystnie błędy w witrynie wpływają na pozycje w wyszukiwarce Google poświęciłem troszkę swój stary portal www.auto-kursy.pl a dokładniej artykuł dostępny pod adresem: http://www.auto-kursy.pl/diagnosta-samochodowy-jak-zdobyc-uprawnienia/.

Artykuł ze statusu „opublikowano” w platformie WordPress otrzymał status „szkic”. Tyle wystarczyło, aby dany błąd pojawił się po wpisaniu adresu w pasek przeglądarki. (Widać to wyżej na screenie). Artykuł ten sam z siebie wyciągnął się na dość dobre pozycje (sama fraza dość łatwa), które macie na załączonym screenie poniżej.

stat4seo, pozycje a błąd 404
stat4seo, pozycje serwisu do czasu błędu 404 – wrzesień 2016

Błąd został wymuszony 14.09.2016 w godzinach popołudniowych. Jak widać powyżej następnego dnia jeszcze nic znacząco się nie zmieniło. Jednak weźmy pod uwagę to, że Google odwiedza strony raz na jakiś określony interwał czasu, zatem na efekt trzeba chwilę poczekać.

HTTP 404 i pozycje

Długo czekać nie musieliśmy, bo już trzy dni później mamy swój efekt. Tak jak pewno wiecie, lub się domyślacie jest on negatywny dla pozycji danej podstrony w Google, a wygląda to następująco.

Spadek pozycji w Google poprzez błąd 404
Spadek pozycji w Google poprzez błąd 404

Z pierwszych pozycji w wyszukiwarce dana podstrona spadła tak daleko, że nie ma szans, aby ktoś na nią trafił. Widać to również w innych narzędziach, co od razu powinno nas zaniepokoić. Dla przykładu jeśli nasza witryna spięta jest z Google Analytics, to jeżeli dana podstrona ma jakieś średnie odwiedziny w przeciągu dni / tygodnia, a nagle ruch ten spada do praktycznie zera, warto zastanowić się czy wszystko z nią jest w porządku.

Google Analytics - spadek odwiedzin poprzez błąd 404
Google Analytics – spadek odwiedzin poprzez błąd 404

Świadomość problemu – naprawa błędu

Przyjmijmy, że ktoś zauważył problem ze swoją witryną i co teraz powinien zrobić? Najbardziej logicznym dla mnie posunięcie jest wykonanie tych kroków:

  1. Usunięcie błędu 404 (w moim przypadku powrót do statusu „opublikowane”)
  2. Zgłoszenie podstrony do Google poprzez Submit-url
  3. Pobranie i wysłanie do indeksu podstrony jako Google Bot w Search Console (jeśli nie wiesz jak to zrobić wejdź tutaj)
  4. Odrobina cierpliwości

Aktualnie mamy 17.09.2016 wykonałem wszystkie powyższe kroki, zatem mam nadzieję, że Google zareaguje dość szybko na moje prośby i zobaczymy, czy podstrona wróci na swoje dawne pozycje.

Powrót na pozycje

Po wykonaniu działań określonych w akapicie powyżej, strona ładnie i szybko wróciła na wcześniej okupywane pozycje. Musimy jednak pamiętać o tym, że było to pojedyncze zgaszenie artykułu i straty to tylko kilka wejść.

Powrót na pozycje po naprawie błędu 404
Powrót na pozycje po naprawie błędu 404

Wymuszanie błędu 404 – wersja 2

Sprawdziliśmy co się dzieje w przypadku błędu 404 pojedynczej podstrony. Zobaczmy teraz co stanie się z daną podstroną i ogólnymi statystykami serwisu jeżeli wymusimy błąd 404 na każdej podstronie serwisu, oprócz strony głównej. Do tego celu użyjemy konfiguracji WordPressa – „bezpośrednie odnośniki” i z „nazwa własna” zmienimy na format „prosty”.

Ustawienia bezpośrednich odnośników - wywołanie błędu 404 WordPress
Ustawienia bezpośrednich odnośników – wywołanie błędu 404 WordPress

Inny wygląd błędu 404

Teraz błąd dla naszej testowej podstrony wygląda jak na screenie poniżej. Dzieje się tak dlatego, że praktycznie omijamy mechanizm WordPressa przy wpisaniu naszej starej nazwy podstrony i otrzymujemy komunikat serwerowy, nie zaś z szablonu WordPress.

Tak czy inaczej każda podstrona z ładnym adresem url w tej chwili nie jest dostępna dla Google.

Serwerowy błąd 404 not found
Serwerowy błąd 404 not found

Kilka statystyk serwisu i znów czekamy

Obecnie wielkość oferty strony auto-kursy.pl w wyszukiwarce Google.pl to 227 zaindeksowanych podstron.

Liczba zaindeksowanych podstron w wyszukiwarce Google - 20 września 2016
Liczba zaindeksowanych podstron w wyszukiwarce Google – 20 września 2016

Tydzień wcześniej, czyli bez wywołania błędu 404, średni ruch bezpłatny to około 400 wejść na serwis.

Średni tygodniowy ruch bezpłatny analytics
Średni tygodniowy ruch bezpłatny analytics

Dodatkowo moglibyśmy tutaj pokazać widoczność serwisu narzędziami Semstorm, Searchmetrics czy chociażby Search Console, ale dla tego prostego testu wystarczą nam te wskaźniki plus oczywiście pozycje naszego testowego artykułu, które widoczne są poniżej.

Aktualne pozycje serwisu na daną frazę - błąd 404
Aktualne pozycje serwisu na daną frazę – błąd 404