Własny, autorski system CMS… proszę tylko nie to!

Ubiegłe dwie dekady w sieci Internet były czasem rozwoju większości „agencji”. Powstawały agencje reklamowe, interaktywne, informatyczne, marketingowe, social media itd. Słowo agencja przewijało się tak często, że bez agencji ludzie nie byli w stanie praktycznie nic stworzyć, co miało trafić do Internetu. Niestety były i są „agencje” i agencje. To jak trafimy może przełożyć się na cały nasz biznes, nie tylko na ten online.

Zakres usług agencji

Agencja z definicji PWN to firma, która wykonuje różne usługi. W ogólnym i wolnym tłumaczeniu, to jeśli masz odpowiednio dużo czasu i lub pieniędzy to agencja zrobi dla Ciebie wszystko. I tutaj naprawdę mam na myśli wszystko. Miałem nadzieję, że w 2023 roku ten trend się zmienia, ale jest co raz gorzej. Niestety dlatego, że nie można być wybitnym we wszystkim. Agencje borykają się z brakiem odpowiednich specjalistów, a nawet jeśli ich posiadają to muszą zapewniać im nieustanny rozwój, aby nadążyć za tym, co serwuje nam chociażby Google i Meta. Dorzućmy do tego, że wiele agencji to spółki 2-3 osobowe, którym najzwyczajniej w świecie ciągle brakuje czasu.

A potem stało się teraz.

— Terry Pratchett

Brak czasu powinien być triggerem do optymalizacji, zawężenia, specjalizacji działań, czy tak jest? Oczywiście, że nie. Trend jest wręcz odwrotny, jest nas mało, to oferujmy wszystko co pokazują inni, lub wszystko to, o co poprosi nas klient.

Tutaj mała dygresja, w Zielonej Górze jest bardzo dobry mechanik. Pozdrawiam Panie Michale serdecznie, ale raczej Pan tego nie przeczyta. Pan Michał od nastu lat ma warsztat samochodowy, który obsługuje tylko i wyłącznie markę Renault. Na początku ogromnie się dziwiłem, dlaczego odpuszcza inne samochody, przecież auto to auto. Po kilku latach znajomości w końcu spytałem go, dlaczego nie chce podejmować się naprawy innych samochodów. Stwierdził, że i tak ma za dużo pracy, ale przede wszystkim zna się na Renault i w tym temacie chce się rozwijać. Dzisiaj czeka się do niego przynajmniej tydzień, a na 3 stanowiskach w warsztacie zawsze są samochody.

Wiemy już, że agencje to w większości firmy od wszystkiego, ze stale powiększającym się asortymentem usług. Jednak od ponad 20 lat sztandarową usługą wielu z nich jest nic innego, jak strona internetowa. Teraz większość klientów chce wejść w biznes online, więc dochodzą do tego sklepy internetowe. Tak po prawdzie jest to główna jednostka sieci Internet, właśnie sklep i strona. Oczywiście możesz mieć kanał na Youtube, robić rolki na TikTok, ale przez te platformy nie da się sprzedawać swoich usług. Nie jest to ważne, czy sprzedajesz kubki z własnym nadrukiem, czy kursy online, musisz mieć miejsce, na którym ten klient ląduje, gdzie jest wymagany prawem regulamin, gdzie jest koszyk i ostatecznie płatność.

Podobnie sprawa ma się ze stroną internetową. Możesz prowadzić wspaniale social media, ale jest spory odsetek klientów, którzy chcą po prostu zobaczyć Twoją stronę, przeczytać o wszystkim, co Ciebie dotyczy, sprawdzić Twój kapitał zakładowy, czy chociażby inne osoby zatrudnione w firmie.

Google zignoruje Cię wtedy, kiedy Ty zignorujesz ludzi szukających Ciebie w sieci. Potrzebujesz strony www.

— Niel Tan

Autorski system CMS

System cms to nic innego jak system zarządzania treścią. W wielkim skrócie, to taka nakładka na kod html, żebyś nie musiał się męczyć i robić wszystkiego w kodzie lub też używać do tego kodu. Taka ładna idiotoodporna nakładka żebyś nic nie popsuł, na czym się po prostu nie znasz.

I wszystko byłoby super, gdyby tych systemów było tylko kilka. Z historii, bo ja już jestem dinozaurem sieci, to wyróżnialiśmy kilka takich systemów, były to między innymi Drupal, Joomla i raczkujący WordPress. Na Joomla stawiałem swoją pierwszą stronę: auto-kursy.pl można sprawdzić w web archive jak to wyglądało, wystarczy kliknąć link w adresie.

Niemniej ja umiem zrobić stronę w notatniku 😉 potrafisz? Dobra to pytanie retoryczne, bo większość osób czytających ten wpis jest z młodszych roczników i nie muszą się zastanawiać, co to znaczy <head> <body> itd. Jesteście przyzwyczajeni do nakładek, nakładek które nie wymagają od Was wysiłku, skoro umiem napisać w Word tekst, to tak samo umiem edytować stronę internetową. Właśnie dlatego prym wiodą CMS, a aktualnie najważniejszym z nich jest WordPress.

Lepsi niż WordPress… no proszę Pana nie…

Jak już wiesz, co to jest CMS, to pomyślisz sobie, że wszyscy korzystają z WordPressa. W sumie byłaby to utopia, ponieważ sieć byłaby wtedy mega prosta i naprawdę łatwo zarządzana. Niemniej mistrzowie z agencji stwierdzili, że nie mogą być gorsi od garstki deweloperów z różnych krańców świata. Tak wordpressa tworzą przeróżne osobistości, z różnych miejsc na świecie. Wiadomo jednak, że Polacy swój język mają i muszą udowadniać, że potrafią… No i co się takiego stało na rynku? Każda „szanująca” się agencja stworzyła swój własny system cms. I w tym momencie ciśnie mi się na usta tylko skrót jprd… Natomiast tak było, w 2010 roku kiedy zaczynałem pracę, każda agencja miała swój system.

Każdy z tych systemów był niedopracowany, nie nadążał za zmianami w sieci, nie ogarniał podstawowego seo dla stron internetowych i był toporny jak fiat cinquecento na autostradzie. Niemniej agencje go promowały na kilku zasadach:

  • jest bezpieczny, tylko my znamy kod
  • jest autorski, możemy zrobić, co tylko chcemy
  • jest elastyczny, dostosujemy się do zmian w sieci
  • jest mobilny, widać go dobrze na telefonie

I wiele wiele innych rzeczy, z których każda była niestety kłamstwem.

No i co się takiego stało? Klienci kupowali strony oparte o te autorskie cms i potem strasznie płakali. Powodów było naprawdę sporo, ale większość problemów była spowodowana właśnie tymi dodatnimi wartościami, jakimi agencje promowały systemy. Mianowicie były to tego typu problemy:

  • strona nie działa jak powinna
  • nie mogę nic zmienić na stronie
  • strona nie jest dostosowana pod optymalizacje
  • strona nie wygląda dobrze mobilnie

Oczywiście agencja zawsze ma ostatnie zdanie i stwierdzi, że mogą to wszystko poprawić, dostosować za kilka monet na ich koncie, ale przecież można prościej…

10 lat później

W 2013 roku skończyłem pracę w jednej z zielonogórskich agencji. W zasadzie mnie zwolniono (było to pierwsze i ostatnie miejsce, gdzie ktoś mi dał wypowiedzenie), tak czy inaczej wypromowałem tam wiele sklepów i stron internetowych, zrobiłem wiele szablonów, kodowania i naprawdę fajnych wdrożeń do e-commerce. To był czas kiedy e-obuwie promowało się na platformie flaker… więc mało kto to pamięta.

Niemniej w tym roku poproszono mnie o audyt strony producenta urządzeń gastronomicznych. Jakie było moje zdziwienie, gdy po 10 latach od odejścia zobaczyłem ten sam cms, nad którym pracowałem w 2013 roku. Rozumiecie to? To dokładnie ten sam system!

Pierwsze co powiedziałem właścicielom, że warto rozważyć zmianę strony, w odpowiedzi usłyszałem, że oni dopiero tą stronę zrobili… Zobaczcie jak bardzo wpływy różnych agencji ciągną się latami. Niemniej zrobili stronę z ogromnymi jak na rok 2023 błędami, skasowali za to pieniądze i kasują kolejne za każdą zmianę, która jest wymagana, aby dostosować ich przestarzały system do obecnych czasów… No żyła złota po prostu 🙂

To jest straszne i smutne zarazem. Chyba najbardziej smuci brak postępu i dostosowania się do otaczających zmian. Niemniej trzeba zrozumieć, że przez takie „agencje” i ich systemy upadają w sieci dobre firmy. One mogłyby się rozwinąć, rozprostować skrzydła, ale siedzą z jakąś podrzędną agencją i każda zmiana kosztuje x złotych, do tego nie mogą nic sami wymyśleć, bo wszystko wymaga „kodowania”. Boże chroń od takich rzeczy.

Zatem dobry jest tylko WordPress

Nie, oczywiście że nie! WordPress to system zarządzania treścią, który ma już ponad 20 lat. Jezu jak to brzmi, zatrudniałem młodsze osoby 😉 i kupowałem starsze whisky. No okey ale bez dygresji. Wiem, że chciałbyś usłyszeć teraz coś w stylu „możesz”, „zastnów się”, ale ty k*rwa musisz zrozumieć, że jeśli chcesz mieć stronę internetową, to ona w 90% powinna być oparta o wordpress

Dlaczego tak uważam, podam Ci kilka prostych tematów:

  • WordPress jest darmowy, tak jak i jego aktualizacje
  • WordPress jest bezpieczny, jeśli się o niego dba
  • WordPress daje darmowe szablony, które są piękne mobilnie
  • WordPress możesz dostosować pod siebie
  • WordPress ma mnóstwo darmowych i płatnych wtyczek, które zrobią co chcesz

Ale przede wszystkim WordPress to miliony ludzi, którzy pomogą Ci dostosować szablon, wtyczkę, funkcjonalność do Twojego poziomu. Zawsze znajdziesz freelancera, który za ułamek ceny agencji ogarnie Ci wszystko, czego potrzebujesz.

Do tego mamy gotowe seo, wiele udogodnień i naprawdę fajne rozwiązania optymalizacjne.

Czy to musi być WordPress?

Oczywiście, że nie! W tym wpisie chciałem pokazać, że nie powinieneś wiązać się z agencją, którą ma swój własny system cms. To jest po prostu mega głupota, to trochę jakby tylko jeden diler miał towar w mieście. Jak umrze, coś mu się stanie, to zostajesz z niczym i z tym niczym nie możesz zrobić nic więcej.

Warto zatem wybierać rozwiązania open source, które skupiają w około siebie przeróżnych deweloperów, dzięki czemu każda usługa może być tania, a zarazem rozwojowa.

Pomyśl o tym, jak następnym razem zapytasz się o stronę w agencji…

0 komentarzy
0 polubień
Poprzedni: Czy warto wchodzić na Amazon?Następny: Raczkowanie na Allegro

Podobne wpisy

Zostaw komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *